تشخیص کبد چرب از روی زبان

در دنیای مدرن امروز، کبد چرب تبدیل به یکی از بیماری های شایع شده است. حدود 20 الی 30 از افراد در دنیا دارای کبد چرب می باشند. از این رو تشخیص کبد چرب در افراد بسیار مهم می باشد. این تشخیص، به ما کمک می کند تا بدانیم: ابتدا دارای کبد چرب هستیم یا نه و دوما کبد چرب ما در چه مرحله ای است. برای شناسایی کبد چرب راه های مختلفی وجود دارد. علاوه بر علایم بالینی انجام آزمایشات توسط متخصص نیز می تواند به ما در تشخیص چربی کبد کمک کند. ما در این مقاله تمامی راه های پاکسازی کبد را برای شما توضیح خواهیم داد.

تشخیص کبد چرب در منزل چگونه است؟

اولین گام در شناسایی هر بیماری، اطلاع فرد بیمار از بیماری خود است. البته این روش فقط برای تشخیص اولیه کبد چرب کاربرد دارد و برای اطمینان از صحت این نشانه ها، باید حتما به پزشک مراجعه نمود و آزمایشات خون و یا تصویربرداری انجام داد. برخی از علایم و نشانه هایی که می توانند در تشخیص کبد چرب در منزل، به ما کمک شامل موارد زیر است:

علایم منجر به تشخیص کبد چرب در منزل

احساس درد و یا سنگینی در ناحیه کبدی، ممکن است یکی از نشانه های تشخیص کبد چرب در منزل باشد. درد برخی موارد تورم در قسمت بالای شکم نیز می تواند نشانگر کبد چرب باشد.

یکی دیگر از علایم تشخیص کبد چرب در خانه، توجه به تغییرات وزنی است. افزایش یا کاهش وزن بدن بدون دلیل آشکار ممکن است به مشکلات کبدی اشاره کند.

برای تشخیص کبد چرب در منزل توجه به فاکتورهای بدنی، بسیار مهم است. خستگی و ضعف بدن یکی از این فاکتورها است. ضعف و خستگی غیر معمول در بدن، می تواند از نشانه های تشخیص کبد چرب باشد.

بار دیگر تکرار می کنیم که، علایمی که برای تشخیص کبد چرب در منزل به شما معرفی شد فقط برای تشخیص اولیه است و برای اطمینان از این موضوع حتما باید به پزشک مراجعه شود.

در صورت تداوم علایم تشخیص کبد چرب در خانه، مراجعه به پزشک متخصص حتما باید صورت گیرد تا پزشک با انجام آزمایشات و تصویربرداری ها، تشخیص دهد کبد شما چرب است یا خیر!

تشخیص کبد چرب از روی رگ دست

اگر پشت دست، بین انگشت کوچک و کناری آن را با دقت نگاه کنیم؛ یک رگ وجود دارد که در طب سنتی اسلامی بار تشخیص کبد چرب از آن استفاده می شود. چنانچه این رگ بر آمده باشد؛ می توان از نشانه های ابتلا فرد در نظر گرفت.

تشخیص کبد چرب از روی زبان

زبان شما نشان دهنده ی خوبی برای سلامت روده و کبد شماست. داشتن زبان پوشیده از خلط معمولا به معنی داشتن گوارش ضعیف یا وجود زیاد باکتری ها/خمیرهای بد در روده و/یا کبدی کم کار است. این ممکن است باعث بوی بد دهان شود که شما ممکن است از آن آگاه نباشید. خوشبختانه می توانید بسیاری از این مشکلات را حل کنید.

به عقیده این پزشکان زبان هر شخص به 6 قسمت تقسیم شده که نشانگر سلامت آن عضو در بدن است. این 6 قسمت مربوط به عضو های زیر است:

  1. قلب
  2. طحال و شکم
  3. ریه ها
  4. مثانه، کلیه و روده
  5. و دو قسمت برای کبد و کیسه صفرا

باید توجه به وضعیت زبان در هر نقطه، پزشکان متوجه میشوند کدام یک از ارگان های بدن دارای بیماری است. بر اساس تحقیقات این تقسیم بندی زبان، دارای 4 بخش در وسط زبان و دو بخش راستی و چپی است. این تقسیمات شامل:

4 بخش وسط زبان

  • نوک زبان: که از این ناحیه برای تشخیص بیماری های قلبی استفاده می شود.
  • قسمت دوم: که برای تشخیص بیماری های ریه استفاده می شود.
  • قسمت سوم: که برای تشخیص بیماری های طحال و شکم استفاده می شود.
  • قسمت انتهایی: که برای تشخیص بیماری های مثانه، کلیه و روده استفاده می شود.

2 بخش چپی و راستی

  • که برای تشخیص بیماری های کبد و کیسه صفرا استفاده می شود.

تشخیص کبد چرب از روی زبان با توجه به دو قسمت چپی و راستی انجام می شود. زمانی که کبد چرب می شود علایم تشخیصی مختلفی بر روی این نواحی ظاهر می شود. در صورتی که کبد و کیسه صفرا عملکرد درستی نداشته باشند، از روی نشانه های ذیل می تواند کبد چرب را از روی زبان تشخیص داد:

  • رنگ تیره از در طرفین زبان:

در صورت ظاهر شدن این مورد ممکن است بیماری کبد چرب بسیار جدی باشد و حتی می تواند نشانگر سرطان یا سیروز در کبد باشد.

  • رنگ قرمز روشن و متورم در طرفین زبان:

در صورت ظاهر شدن رنگ قرمز در طرفین زبان ممکن است نشانگر التهاب کبدی و هپاتیت باشد.

  • رنگ زرد و زبان پوشیده شده با رنگ زرد:

در صورت دیده شدن این رنگ بر روی طرفین زبان ممکن است نشانگر مشکلات گوارشی و انسداد صفراوی باشد. که هر دو مورد مربوط به بیماری های کبد است.

ولی به یاد داشته باشید این علایم و فقط جهت اعلام خطر به شماست و تا تشخیص نهایی فاصله زیادی هست. حتما برای تشخیص ابتلا به بیماری چربی کبد باید به پزشک متخصص مراجعه کنید؛ علایم بررسی شوند و در صورت نیاز آزمایشات مربوطه انجام شود و در نهایت شاید نیاز به سونوگرافی کبد و یا فیبرو اسکن نیز باشد.

تشخیص کبد چرب با آزمایشات

فردی را در نظر بگیرید که در طی یک سال آزمایش خون برای چکاپ کلی بدن انجام داده است و نتیجه یکساله این آزمایشات افزایش آنزیم های کبدی در خون را نشان می دهد. در صورتی که شاید فرد مورد نظر اصلا را نداشته باشد.

آزمایش خون برای تشخیص کبد چرب

در واقع آزمایش کبد چرب به طور کلی شامل تعدادی آزمون است که برای ارزیابی سلامت کبد استفاده می شود. معمولا برای تشخیص کبد چرب در مراحل اولیه از آزمایش خون استفاده می شود. بیشتر فاکتور هایی که نام خواهیم برد از آزمایش خون به دست می آیند. آزمایشات مربوط به کبد چرب می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • آزمایش آلانین آمینوترانسفراز یا Alanine Aminotransferase به اختصار (ALT)
  • آزمایش آسپارتات آمینوترانسفراز یا Aspartate Aminotransferase به اختصار (AST)
  • آزمایش گاما گلوتامیل ترانسفراز یا Gamma-Glutamyl Transferase به اختصار (GGT)
  • آزمایش فسفاتاز آلکالین یا Alkaline Phosphatase به اختصار (ALP)
  • آزمایش آمونیاک یا Ammonia Test
  • آزمایش آلبومین یا Albumin Test
  • آزمایش تری گلیسرید یا Triglyceride Test
  • آزمایش کلسترول یا Cholesterol Test
  • آزمایش هموگلوبین ای وان سی یا Hemoglobin A1c Test

هر کدام از این آزمایشات برای تشخیص کبد چرب را به طور خلاصه شرح خواهیم داد.

  1. آزمایش آلانین آمینوترانسفراز یا Alanine Aminotransferase به اختصار (ALT)
  1. آزمایش آسپارتات آمینوترانسفراز یا Aspartate Aminotransferase به اختصار (AST)
  1. آزمایش گاما گلوتامیل ترانسفراز یا Gamma-Glutamyl Transferase به اختصار (GGT)

آزمایش GGT نیز یک معیار دیگر برای تشخیص کبد چرب است. این آزمایش تشخیص می دهد که آیا کبد به درستی کار می کند یا خیر. افزایش سطح GGT ممکن است نشانگر بیماری های کبدی، مصرف افزایشی الکل یا مشکلات صفراوی باشد.

  1. آزمایش فسفاتاز آلکالین یا Alkaline Phosphatase به اختصار (ALP)
  1. آزمایش آمونیاک یا Ammonia Test

یکی دیگر از راه های تشخیص کبد چرب در آزمایشات انجام آزمایش آمونیاک است. افزایش آمونیاک ممکن است نشانگر نقص در کبد و کلیه باشد. سطح بالای آمونیاک می تواند به مشکلات عملکردی در کبد و تخلیه صحیح آن اشاره کند. محصولات بیز با قیمت استثنایی در  سایت ما موجود شد

  1. آزمایش آلبومین یا Albumin Test

آلبومین یک پروتیین مهم است که توسط کبد تولید می شود و در حفظ تعادل مایعات در بدن نقش دارد. اندازه گیری سطح آلبومین می تواند در تشخیص کبد چرب بسیار کمک کند. کاهش سطح آلبومین ممکن است در بیماری های کبدی یا مشکلات تغذیه اتفاق بیفتد.

  1. آزمایش تری گلیسرید یا Triglyceride Test

تری گلیسرید یک نوع چربی در خون است که معمولا توسط کبد تولید می شود. افزایش سطح تری گلیسیرید یکی از راه تشخیص کبد چرب است. افزایش سطح این معیار ممکن است به عنوان علامتی برای مشکلات کبدی یا مسایل متابولیکی از جمله دیابت باشد.

  1. آزمایش کلسترول یا Cholesterol Test

برای تشخیص کبد چرب یکی از معیارهای مهم آزمایش کلسترول است. این آزمایش سطح کلسترول خون را اندازه گیری می کند. افزایش کلسترول خون ممکن است به مشکلات کبدی، اختلالات متابولیک و ریسک های بیماری های قلبی و عروقی اشاره کند.

  1. آزمایش هموگلوبین ای وان سی یا Hemoglobin A1c Test

آزمایشات پیشرفته برای تشخیص کبد چرب

آزمایشات پیشرفته می توانند با دقت بیشتری در تشخیص کبد چرب و ارزیابی چربی کبد به ما کمک کنند. مهم ترین آزمایشات پیشرفته به شرح زیر است:

برخی آزمایشات ژنتیکی می توانند به تعیین عوامل ژنتیکی مرتبط با چربی کبد کمک کنند و در تشخیص کبد چرب در افراد موثر باشند.

  1. آزمایش لیوره سیومتری(Liver Biopsy)

در این آزمایش برای تشخیص بهتر کبد چرب، نمونه ای از بافت کبد را برای تحلیل با میکروسکوپ جمع آوری می کنند و میزان تغییرات فیبروتیک کبد(Fibrosis) را ارزیابی می کنند. این آزمایش یک معیار دقیق و جامع برای تشخیص کبد چرب و اندازه گیری میزان چربی آن است.

تشخیص کبد چرب با تصویر برداری

خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی امکان استفاده از ابزارآلات و آزمایشات بسیاری برای تشخیص بیماری ها امکان پذیر شده است. برای تشخیص کبد چرب آزمایش بهتر است یا سونوگرافی ولی در تشخیص کبد چرب نیز می توان علاوه بر انجام آزمایشات از تصویر برداری های تخصصی و غیر تخصصی استفاده نمود. در واقع انواع تصویربرداری بعد از آزمایش نیاز به انجام دارند. این تصویر برداری ها شامل موارد زیر است:

  1. سونوگرافی (Sonography)
  2. سی تی اسکن (Computed Tomography Scan)
  3. ام آر آی (Magnetic Resonance Imaging)
  4. فیبرو اسکن (Transient Elastography)
  5. ام آر سی پی (Magnetic Resonance Cholangiopancreatography)
  6. تکترونیک موزاییک (Single Photon Emission Computed Tomography)
  7. دوپلر اولتراسونوگرافی (Doppler Ultrasonography)
  8. سه بعدی (3D Imaging)

در ادامه هر یک از این تصویر برداری ها برای تشخیص کبد چرب را شرح خواهیم داد.

تصویربرداری های تشخیص کبد چرب:

سونوگرافی یک مدل تصویربرداری است که از امواج صوتی برای تولید تصاویر و تشخیص کبد چرب استفاده می کند. این تصویربرداری ممکن است نشانگر حجم چربی در کبد و تغییرات در بافت و سلول های کبد باشد.

یکی از تصویربرداری های مورد استفاده برای تشخیص کبد چرب، سی تی اسکن است. سی تی اسکن با استفاده از اشعه ایکس می تواند تصاویر دقیق تری از کبد و میزان چربی در این عضو را نمایان سازد.

تصویر برداری ام آر آی برای تشخیص کبد چرب از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی استفاده می کند. این مورد باعث می شود که جزییات دقیق تری از ساختار کبد و مقدار چربی آن در دسترس باشد.

یک تکنولوژی است که از امواج لرزشی برای تشخیص کبد چرب استفاده می کند. این تکنولوژی می تواند به تشخیص تغییرات و نقص کبدی کمک کند.

یکی دیگر از تصویربرداری های پزشکی که به تشخیص کبد چرب منجر می شود، تصویربرداری MRCP می باشد. این تصویربرداری برای مجرا صفراوی و کبد استفاده می شود و ممکن است به شناسایی مشکلات مرتبط با چربی کبد کمک کند.

  1. سی اسکن اسپکت (SPECT/CT Scan)

در واقع در این تصویربرداری برای تشخیص کبد چرب از دو تکنولوژی سی تی اسکن و تکترونیک استفاده می شود. این تصویربرداری به صورت ترکیبی عمل می کند و می تواند به تحلیل وضعیت سلول های کبد و تشخیص نقص های مختلف در کبد کمک کند.

  1. دوپلر اولتراسونوگرافی (Doppler Ultrasonography)

این تصویربرداری از امواج صوتی برای تشخیص کبد چرب و جریان خون در عروق کبد استفاده می کند. این امر می تواند به تشخیص برخی مشکلات عروقی مرتبط با چربی در کبد کمک کند.

تصویربرداری های سه بعدی که در دهه اخیر از آن استفاده می شود از کمک های دقیق تری برای تشخیص کبد چرب برخوردار هستند و می توانند به تشخیص نقص ها و تغییرات در کبد به صورت واضح تر کمک کنند. دمنوش شاهتره مصفی خون ستین برای بهبود عملکرد سیستم عروقی و شریان ها بسیار کارساز است

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تشخیص کبد چرب از روی زبان" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تشخیص کبد چرب از روی زبان"، کلیک کنید.

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.